Kiedyś oglądałem na wideo blogu Khakiego materiał o tym jak wykorzystać mapy na sesjach. Muszę powiedzieć, że bardzo mnie to zainspirowało i myślałem trochę o innych rzeczach jakie bohaterowie mogą znaleźć na swojej drodze i tak właśnie wpadłem na Dziennik. Mam nadzieje że ten tekst będzie dla was inspiracją jak dla mnie wideo blog Khakiego. Miłego czytania.
Jest to moim zdaniem następny wielofunkcyjny punkt całej przygody: jak nam może służyć? Po pierwsze jak już raz pisałem na blogu może być przewodnikiem dla naszych graczy po świecie. Załóżmy sytuację, że nasi bohaterowie to początkowi gracze i co teraz? Jak nie popełnić faux pas? Czy można zabić smoka będąc na 5 poziomie? Wszystko może być zapisane w dzienniku jako historia, którą możesz przedstawić bohaterom kiedy oni mają popełnić błąd, albo możesz im szybciej dać kartki z dziennika, żeby mogli sobie przeczytać.
Po drugie dziennik może nam służyć jako przewodnik po przygodzie. Nic przecież nie stoi na przeszkodzie, żeby mówił naszym bohaterom o możliwych zagrożeniach, o tym jakie pułapki na nich czekają a czasem również ich zmylił.
Świetnym przykładem jest Indiana Jones, który miał dziennik ojca. Dzięki niemu film mógł iść spokojnie do przodu bez potrzeby siedzenia dniami i nocami w bibliotece. Akcja filmu cały czas idzie do przodu!
Dziennik przygód: czyli towar zastrzeżony - wyobraź sobie jak wprowadzić taki element do przygody: możesz to zrobić krótko i rzeczowo ("No i tak dostaliście jakąś tajemniczą książeczkę, która się zaczyna wpisem pierwszy marca. Dziś zaczynam pisać swój dziennik") albo wprowadzić tajemnicę i zamieszanie w okół dziennika. W szczególności fajnym wątkiem dla wszelkiej maści poszukiwaczy przygód może być właśnie takie rozwiązanie: W Londynie zostanie wystawiony na dwa dni w bibliotece pamiętnik świetnego podróżnika opisujący niezbadane lądy i niewyobrażalne bogactwa. Drugiego dnia odbędzie się licytacja owego przedmioty. Co zrobią bohaterowie? Ukradną go? Czy może dasz im kilka przygód by na ten przedmiot zarobili?
W innych światach rozwiązania może być podobne, ale inne - niech bohaterowie dowiedzą, się, że w Nowym Jorku jest podróżnik, który w swoim dzienniku zapisał sobie jak przejść z USA do Kanady. W Zewie o dziennikach chyba nie trzeba wspominać bo to podstawa - każdy szanujący się kultysta prowadzi własny dziennik gdzie wypisuje ile kotów poświęcił, ile krwi wylał i kogo dziś przywołał. Tak więc możliwości jak dzienni wprowadzić jest wiele i może zawierać najróżniejsze informację. Korzystaj z niego.
Dziennik da też głębi twoim wrogom - wyobraź sobie Wielkiego Złego, nie prowadzi dziennika. Bohaterowie idą, dowiadują się o nim, wiedzą, że jest zły, walczą z nim, zabijają go, koniec. A teraz wersja z dziennikiem, która różni się na ostatnim kroku, (...) zabijają go, znajdują jego dziennik i dowiadują się o jego złych uczynkach: np. że wysłał wojsko by zaatakował jakąś prowincję, że zabicie go przez bohaterów w terminie zejścia czerwonego słońca (dzień w którym go zabili) dopełni rytuału i wskrzeszony zostanie za 3 dni o ile bohaterowie..., lub że nie miał wcale złych zamiarów, że pchała go zemsta bo BN który wynajął bohaterów zabił kiedyś jego rodziców... itp.
Wielki Zły dostanie nagle głębi - bohaterowie poznają go lepiej po jego śmierci a może następnym razem się nawet zastanowią czy go zabić czy może najpierw przepytać a potem osądzić.
Jak zdobyć dziennik w przygodzie, żeby zdobyte dobro nie było dla bohaterów czymś normalnym? Dziennik musi być bardziej "celem" niż "wynikiem mimowolnym" dlatego też nagroda od NPCów jest fajnym pomysłem, ale krótkowzrocznym. Dlaczego? Bohaterowie dostaną siłą dziennik i fajnie. Mają go, ale czy przeczytają? Czy nasza praca nie pójdzie na marne? Dlatego też moim zdaniem trzeba go wprowadzić powoli. NPC powinny udostępnić bohaterom "kawałek" dziennika, który pozwoli im ruszyć przygodę. Zobacz, czy będę chcieli jeszcze i ukryj jego kawałek np. wśród skarbów jakiegoś przeciwnika, albo jeszcze lepiej - niech sami okradną właściciela dziennika dla własnego zarobku.
Fałszywy czy prawdziwy?
Dziennik przecież nie musi być prawdziwy! Wiem, że nie będzie bohaterom przyjemnie jeśli się okaże że od 10 sesji gonią ducha, ale... No na pewno jakoś im to wynagrodzisz. Dziennik przygód, który prowadzi w jakiś mistyczny labirynt, miejsce badań szalonych naukowców, jaskinię smoka może być całkiem ciekawe, lub nawet ciekawsze niż standardowy dziennik.
Jak stworzyć dziennik: Dziennik może być papierowy, ślady mogą zostać jednak stworzone w wielu innych miejscach, np. w obrazach zakodowane, w jaskiniach, na artefaktach. Zależy co wydaje Ci się ciekawsze. Oczywiście, jeśli bohaterowie wiedzą już, że dziennik poprowadzi ich bez szwanku, muszą się przeliczyć choć raz!
Dzienni też warto stworzyć samemu. Zdaje sobie sprawę z tego, że namalować takie obrazy jak Leonardo da Vinci by rozegrać taką sesję jak Kod Leonarda da Vinci zdaje się niemożliwe (nie każdy z nas jest tak zdolny jak sam malarz), ale przecież możemy korzystać znane - mniej lub bardziej obrazy - i nadać im "nowy sens" po drugie jeśli chodzi o pamiętnik pisany warto przysiąść chwilę i rzeczywiście go napisać i wydrukować (zastosować podobną metodę jaką wykorzystał Khaki do zrobienia mapki) i mamy kawałek klimatycznej sesji zrobionej. Dodatkowo rozpisując się sam i tworząc samemu taki dziennik będzie wiedzieli jakie informację zawarliśmy w treści pamiętnika.
Innym pomysłem na sesję nie fantasy jest kawałek dźwięku. Każdy z nas ma możliwość nagrania swojego głosu obecnie więc nie będzie z tym problemu. Ściągnij z internetu dźwięki które Cię interesują lub wyjdź na miasto i opowiadaj swój dziennik dla twoich graczy a potem daj im odsłuchać te ścieżki, które znaleźli. Jeśli możesz przerób dźwięk i poniszcz go trochę. Jak to może brzmieć? Postaram się znaleźć więcej materiałów jeśli pomysł ten wam się spodoba.
Jakie dzienniki można wykorzystać:
Dziennik Medyczny - jeden z moich ulubionych pomysłów to dziennik medyczny jakiegoś naukowca na żywym organizmie (zombie, ork, człowiek, mutek). Badacz szuka leku, tworzy wirus, który bohaterowie mogą odtworzyć by zapobiec zniszczenia całego świata!
Dziennik Badań - stworzenie broni, rytuału, czaru, artefaktu opowiedziane jest w tym dzienniku. Daje to naszym bohaterom możliwość stworzenia oczekiwanie nagrody przy kilku dodatkowych przygodach lub zrozumienia tego co się dzieje w przygodzie (np. dlaczego zginęły agregaty do prądu czy wszystkie dziewice we wsi).
Dziennik Podróży - chyba najsławniejszy pośród wszystkich dzienników. Opisuje podróż, zagadki i ciekawostki podczas podróży bohatera, za którym mogą podążać nasi bohaterowie.
Dziennik Czasowy (kiedy pełnia i co wtedy można zrobić) - wyjaśnia zdarzenia w czasie a nie geograficznie. Co mam na myśli? Że rzeczy nie dzieją się w miejscach (mimo, że na początku może tak wyglądać) tylko po jakimś czasie. Przydatny przy przedstawianiu rytuałów.
Dziennik Eksperymentów - dziennik szalonego naukowca przedstawiający jego jeszcze bardziej szalone eksperymenty może być również pomocny. Wykorzystaj go po zabiciu głównego przeciwnika i wyjaśnij co udało mu się już dokonać zanim przybyli bohaterowie!
Dziennik z przyszłości - na koniec pomysł z zawirowaniem czasowym - nasi gracze sami piszą dziennik dla swoich bohaterów. Co się stanie na sesji?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz